Podsumowanie roku 2022

Styczeń
08.01 – wycieczka szlakami Pienin i Beskidu Sądeckiego prowadzona przez Roberta Zielińskiego obejmowała: Rezerwat Przyrody Biała Woda – Jaworki Biała Woda (Smolegowa Skała, Wąwóz Międzyskały, Kociubylska Skała) – Przełęcz Rozdziela – Szczob – Hurcałki – Syhla – Kobylarka – Przełęcz Gromadzka i odpoczynek w schronisku „Bacówka na Obidzy”.
08.01 Zebraliśmy się na wspólne kolędowanie w siedzibie Fundacji Dunajec. Święta to wyjątkowy czas, dlatego spędziliśmy go w gronie przyjaciół składając życzenia i nieco planując nadchodzący rok.
22.01 – zimowe przejście grzbietem Małych Pienin. Rozpoczęliśmy w Szczawnicy, przechodząc przez Wysoki Wierch zeszliśmy do Jaworek pod przewodnictwem Zbigniewa Konopki.

Luty
12.02 – Wycieczka na Babią Górę rozpoczęła i zakończyła się na przełęczy Krowiarek, według planu zatrzymaliśmy się w Schronisku PTTK Markowe Szczawiny.
14.02 odbyło się walentynkowe losowanie nagród dla darczyńców. Powspominać można dzięki nagraniu zamieszczonemu na fanpage’u na Facebooku.

Marzec
04.03 – Wywiad w radiu Alex. Prezes Fundacji Dunajec opowiedział czym się zajmuje, komu niesiona jest pomoc i jak można wesprzeć działania.
26.03 – Wycieczka z Chochołowa do Zakopanego szlakiem im. Powstania Chochołowskiego z przewodnikiem Zbigniewem Konopką.
31.03 – Transport z Waszymi darami. Jesteśmy wdzięczni za duże zaangażowanie szkół, związków, kół gospodyń i osób prywatnych. Zajrzyj na naszą stronę.

Kwiecień
31.03-03.04 – „Szlakiem Miłosierdzia” czyli wycieczka na Litwę. Rozpoczęliśmy w Łodzi, gdzie mieliśmy okazję wypróbować broń. Na miejscu odwiedziliśmy szkołę, zwiedziliśmy Wilno, a w nim między innymi: Ostrą Bramę, kościół pw. Św. Piotra i Pawła, cmentarz na Rossie, Sanktuarium Bożego Miłosierdzia czy Uniwersytet Piotra Skargi. Przeczytaj relację tutaj.

Maj
08.05 – Wyprawa do Słowackiego Raju. Przeszliśmy odcinek przepięknego Przełomu Hornadu, zdobyliśmy Klasztorisko gdzie znajdują się ruiny XII wieczne ruiny pustelniczego zakonu Kartuzów i symboliczny cmentarz, a ostatecznie zeszliśmy do miejscowości Podlesok.
15.05 – Gorczańskie wędrowanie. W ramach tej wyprawy odwiedziliśmy miedzy innymi Wojtyłową Gazdówkę na Skałce i przemierzaliśmy szlaki w okolicy Gorce.
19-22.05 – „Kresy Zachodnie” wycieczka w Sudety. Plan obejmował Zamek Książ, Kolce – Symboliczny cmentarz Niemieckich Ofiar z II wojny światowe, kopalnię złota w Złotym Stoku. Wędrowaliśmy po górach zdobywając Strzeliniec. Przewodniczyła Joanna Wielgus.

Czerwiec
04.06 – wycieczka: Mała Fatra – Janosikowe Dziury z przewodnikiem Robertem Zielińskim, jak to w zwyczaju cały dochód przeznaczony został na rzecz fundacji.
11.06 – reprezentowaliśmy Fundację na konferencji Tato.Net w Legnicy
12.06 odbyła się kolejna wycieczka, tym razem zdobyliśmy najwyższy szczyt gór Lewockich Cierną Horę oraz Ihlę. Poprowadzili Teresa Styrczula- Dyrek i Zbigniew Konopka.
21.06 – transport darów i książek z akcji „Książka dla Polaka Kresowiaka”, zobacz na YT.
23.06 – koncert w Jaszunach na Litwie, wystąpiły zespoły z Polski i Litwy, z okazji hucznie obchodzonego na Litwie Święto Rosy, nazywane inaczej Nocą Świętojańską.

Lipiec
06.07 – Współorganizowaliśmy Bieg w Puszczy Rudnickiej, relacja na TVP Wilno (kliknij tutaj)
16.07 -zdobycie Rysów. Nasza flaga zawisła najwyżej, zawitała na najwyższym szczycie Polski.
23.07 – Piknik Rodzinny. Atrakcjami były: zawody w strzelaniu z ASG i trening „na sucho” z broni krótkiej z instruktorem PZSS KS COLT z Łodzi, pokazy Klubu Historycznego Klinga, malowanie twarzy oraz inne gry zabawy. Zabawom towarzyszyły tańce i śpiewy między innymi kapeli góralskich, z Ukrainy – Ludowej Grupy Artystycznej Tańca Współczesnego „Mirage” i Ludowy Zespół Tańca Sportowego „Róża”. Wystąpił Piotr Lubertowicz „LUPI”. Zaangażowanych było wiele osób takich jak: Panie z Kół Gospodyń Wiejskich z Huby i Czorsztyna, Strażacy z OSP, rekonstruktorzy, żołnierze, flisacy, ratownicy, wolontariusze. Zorganizowano licytację z nagrodami, a wszelki dochód przeznaczony został na kolonię dzieci zorganizowaną w sierpniu.

Sierpień
04.08 – wycieczka do Słowackiego Raju trasą Średnie Piecki. Szliśmy dzikimi wąwozami, przez mostki i drabinki, jednym słowem raj.
Czas radości, w tym miesiącu świętowaliśmy kolejny rok działalności – 2. urodziny ❤️
20-27.08 – kolonia dzieci z Kresów. Duże wydarzenie do którego przygotowywaliśmy się bardzo długo. Ponad 30 osobowa grupa dzieci i opiekunów zagościła w gminie Czorsztyn. Pobyt rozpoczęli od spotkania integracyjnego z grupą Mali Maniowianie i koncertem. Zwiedzając okolicę atrakcjami był rejs gondolą „Czorsztynianka” i statkiem „Harnaś” po zalewie Czorsztyńskim, wizyta w Dyrekcji Pienińskiego PN, zapora w Niedzicy, cerkiew w Szlachtowej, wąwóz Homole, góra Wdżar. Odwiedziliśmy Szczawnicę, kościół w Dębnie i sanktuarium Matki Boskiej Ludźmierskiej i wiele innych miejsc. Z pewnością to były niezapomniane wakacje dla tych dzieci. To wszystko było możliwe zięki Waszemu wsparciu! (filmik)
27.08 – wymiana młodzieży, wyjazd na Kresy. Wyjazd na Kresy reprezentacji zespołów „Maniowianie”, „Lubań”, oraz orkiestry dętej przy OSP Maniowy wraz z Fundacją Dunajec- Pomoc Polakom na Kresach. Przyjechaliśmy w rejon Sołecznik na spotkanie ze Wspólnotą Miłosierdzia Bożego. Zwiedziliśmy miedzy innymi Wilno, Ponar, Troki.

Wrzesień
Rozpoczęliśmy akcję „Książka dla Polaka Kresowiaka”. Celem było wsparcie czytelnictwa wśród Polaków mieszkających na wschodzie, w okręgu solecznickim na Wileńszczyźnie.

Październik
Wolontariat w Gruzji, czyli remont cmentarzu w Tibilisi. Pracowała 12-osobowa wolontariuszy, byli nimi członkowie: Stowarzyszenia Odra Niemen, Fundacji Dunajec-Pomoc Polakom na Kresach, ŚZŻAK Oddział Nowy Targ oraz Towarzystwa Miłośników Ziemi Wileńskiej. Ekipa remontowała Polskie groby na największym obecnie cmentarzu w Gruzji „Kukijskim”, który ma ponad 100 hektarów.
23.10 odbyła się wycieczka „Szlakiem Polskich Kurierów”. Przeszliśmy pod przewodnictwem Teresy Styrczuli-Dyrek i Agnieszki Baranowskiej z pod Zamku w Starej Lubowni na Ośli Wierch, dalej przez Kotę i Suchy Groń do Mniszka nad Popradem.
24.10 – kolejny transport darów, zobacz tu. Zebrana żywność, środki czystości, artykuły medyczne, chemia gospodarcza, artykuły szkolne i odzież ruszyła tego dnia ciężarówką firmy Fakro na Litwę.

Listopad
11.11 – transport środków medycznych dla poszkodowanych na Ukrainie, przy współpracy z Rycerzami Kolumba. Wypełniliśmy dwa busy: lekami przeciwbólowymi, środkami dezynfekcyjnymi, opatrunkowymi, strzykawkami. (https://fb.watch/i514ptEzlv/)
16.11 ponownie w mediach opowiadamy o naszych działaniach. Wywiad w radiu WNET.fm z prezesem Fundacji Dunajec można odsłuchać tutaj.
19.11 – Wyprawa przez wieki – odwiedziliśmy sanktuarium w Tropiu oraz Stary Sącz z Bramą Seklerską, Zakonem Klaryseki i Ołtarzem Papieskim.
25.11 przekazano książki do bibliotek w okręgu solecznickim w ramach akcji „Książka dla Polaka Kresowiaka”.
26.11 reprezentowaliśmy Fundację na Oratorium Bożego Miłosierdzia w Solecznikach. Piękne wydarzenie, które poruszyło niejedno serce.

Grudzień
07.12 pożegnaliśmy niezwykłego człowieka jakim był kpt. Jerzy Widejko ps. Jureczek. Był on najmłodszym partyzantem Armii Krajowej na Wileńszczyźnie. Brał czynny udział we wszystkich ważnych wydarzeniach i uroczystościach w kraju jak i zagranicą. Do ostatnich swoich dni, pełen pomysłów, energii i wyjeżdżał z nami do pracy na Litwie. Był wspaniałym kompanem i przyjacielem. Pogrzeb odbył się 19.12 na Cmentarzu Batowickim.
10.12 zorganizowano „Strzelanie dla Kresów”. Turniejowi strzeleckiemu towarzyszyły konkursy i grillowanie. Zebrane środki podczas imprezy przeznaczone zostały na rzecz Polaków żyjących na terenie Białorusi i Ukrainy.
13.12 odbyła się Gala Nagród Kryształy Soli i Amicus Hominum 2022, pisaliśmy o tym tutaj. Nominowano Fundację w kategoriach Polityka Społeczna i Najlepsza Małopolska Inicjatywa Pozarządowa oraz prezesa Zbigniewa Konopkę w kategorii Działalność Społeczna. Do tych prestiżowych nagród zostaliśmy zgłoszeni przez Urząd Gminy Czorsztyn.
28.12 – Wyprawa na Słowację, w planie był Stary Smokowiec skąd weszliśmy na Hrebeniok, zobaczyliśmy Tatrzańskie wodospady. Na koniec relaksowaliśmy się we Vrbovie.